Annonce
Byudvikling

Advarsel: Stop med at lave grønne områder som ingen bruger

Formand for Vesterbro Lokaludvalg, Thomas Egholm, advarer mod at man bygger flere grønne områder i skjul bag høje bygninger, så kun dem, der arbejder der, bruger arealerne. Foto: René Mølskov
Når de grønne arealer på Otto Busses Vej skal udvikles skal man for alt i verden undgå at indrette det som smalle stier mellem bygninger. For erfaringen viser, at det ikke bliver brugt, mener formanden for lokaludvalget og peger på den grønne sti ved Tivoli Hotel og Congress Center, der står nærmest ubrugt hen.

Kalenderen viser sommer,  vejret er lunt, der bliver badet i havnebadene og drukket kolde drikke på græsset på Sønder Boulevard. Men på et stort grønt areal mellem Hovedbanegården og Dybbølsbro kommer Vesterbro Lokaludvalgs formand Thomas Egholm gående. Skråt bag ham går en gartner og passer de mange grønne planter, træer og buske.

- Der er stor variation i beplantningen. Men der er ingen mennesker. Her er jo kun dem, der får penge for at være her. Og så mig. Men sådan skal det jo ikke være, vel?, siger han.

Han har inviteret på en gåtur på det grønne strøg, der lige nu løber i 2. sals højde fra SEB Banks hovedsæde ved Bernstorffsgade og Carsten Niebuhrs Gade, hen over Rigsarkivets tag og hen til Tivoli Hotel og Congress Center. Byggeriet af IKEA er allerede godt i gang og her skal det grønne strøg løbe hen over varehuset og til videre til Dybbølsbro.

Annonce

Ingen rekreativ værdi

Men trods arkitektonisk udtænkte genistreger som at lade store runer på Rigsarkivets murflade spejle sig i det grønne på jorden og på den måde inddele den del af det grønne strøg i små rum, så er der ifølge Thomas Egholm praktisk talt aldrig nogen, der bruger det grønne areal. Her er ellers både områder kun med planter, der kan klare sig selv i den magre jord, som jordbær og hårdføre blomster. Der er legeplads og der er fin udsigt med kig ned til vandet.

Det fine grønne strøg oven på Rigsarkivets tag har masser af variation i beplantningen, men er lukket alt for meget inde af bygninger til begge sider, mener Thomas Egholm, formand for Vesterbro Lokaludvalg. Foto: René Mølskov

Fordi området ifølge formanden for lokaludvalget indtil videre kun bliver brugt af skaterne ved den betonklædte opgang ved SEB Bank, advarer han derfor om at man laver den samme type grønne områder, når man om lidt udvikler Jernbanebyen og hele området ved Otto Busses Vej.

- Jeg er skeptisk over for at videreføre den her form for grønne områder. Der er jo ingen, der bruger det. Mit eget bud er, at der mangler udsyn. Men man skal jo ikke komme og sige, at det her har rekreativ værdi. Der må være grænser for, hvad man skal bilde sig selv ind, siger han og uddyber:

- Det virker indelukket. Og det virker klemt. Måske havde Jan Gehl ret i, at forholdet mellem mennesker og omgivelser er forkert. At det simpelthen er for bastante bygninger, og det så derfor virker for klemt her. Forholdet mellem mennesker og omgivelser skal måske passe sammen bedre, end det gør her.

Annonce

Den store bro på tværs

Når det område, som DSB Ejendomsudvikling og statens ejendomsselsksab FREJA tilsammen ejer på Otto Busses Vej og som de har døbt Jernbanebyen, om lidt skal udvikles, skal der laves nye adgangsveje. Og de skal ifølge Thomas Egholm dels undgå at bygge endnu et grønt areal som ingen bruger. Og dels skal de undgå at adgangsforholdene ikke optimeres.

Der er masser af grønt, men det er lukket inde bag grå beton og stål. Undgå at lave flere grønne arealer, som ingen bruger til daglig, anfører lokaludvalgsformanden. Foto: René Mølskov

- Man skal virkelig være opmærksom på, hvordan man tænker adgang til folk, der sidder i kørestol ind. Det må man ikke glemme. Og ramper til kørestolsbrugere har nogle helt specifikke krav, blandt andet, at det ikke må falde mere end fem procent. Det betyder, at det giver nogle meget lange ramper, siger han og fortsætter:

- Selv om arealet er stort, så skal det jo ikke alt sammen fyldes op af ramper. Når man nu skal op i 18 meters højde, så bliver der jo tale om ramper, der bliver 4-500 meter lange. Og det er voldsomt. Derfor foreslår vi, at man lader gangbroen gå hele vejen over området i stedet for.

Han mener dermed også, at man bør lave elevatorer til kørestolsbrugere og i stedet for at føre broen ned, blot lade den løbe hele vejen over arealet.

- Der er jo mange måder at lave broer på, og den bro, de har fremlagt er jo en bro, hvor man også kan køre bil på. Jeg kunne godt tænke mig, at de rystede posen og undersøgte om man kunne gøre det andet på en anden måde.

Annonce
Byliv

Karin har en cafebåd bag Fisketorvet:  - Båden binder folk sammen, der opstår små bekendtskaber helt af sig selv

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
PREMIERE

Tivoli Varietéen i Glassalen vender tilbage: Ingen forestillinger bliver ens

Halloween

Som det eneste sted på Sjælland: Lokal biograf serverer tre særlige halloweendrikke

Byliv

Før du brokker dig: Sådan er reglerne for valgplakater

Byliv

Hjemmelavet pasta på fin beliggenhed: Ny restaurant skal også være for de lokale på Vesterbro

Offentlige midler

Nye beskyldninger: Borgmester brugte kommunens medarbejdere til at reklamere for sit parti

Trafik

SF vil lukke 100 gader for gennemkørende trafik

Halloween

Sara skræmmer Vesterbros børn til halloween: Det er her magien starter

Halloween

Det kan du lave til halloween på Vesterbro: Gåder i Saxogade, vampyrfilm og hjemsøgte forlystelser

Kultur

Nu er der kun 24 tilbage: Få unikt indblik i Vesterbros sidste brune værtshuse

LIV inviterer

3-2-1 ... Nedtællingen er for alvor begyndt til dette års kvindemesse

Støj

Eva-Sabrina er træt af larmende fejemaskiner tidligt om morgenen: - Det slider på mig

Byliv

Efter lang tids renovering: Snart kan du igen bade i lokalt bassin

Annonce