Annonce
Trafik

Er det her den værste vej på Vesterbro?

Nynne Moe er en af de mange, der har henvendt sig til VesterbroLIV og fortæller om voldsom trafik på Vesterfælledvej siden Platanvej genåbnede. Blandt andet her i krydset ved Ny Carlsberg Vej. Foto: René Mølskov
Trafikken er blevet helt vanvittig mener flere læsere. Sådan mener de, det ser ud efter genåbningen af Platanvej, hvor Vesterfælledvej ifølge mange læsere er blevet voldsom at færdes på. Derfor håber de på forskellige tiltag, der kan give færre biler, lavere hastighed og bedre forhold for cyklister og fodgængere.

Nynne Moe bor har boet på Ejderstedgade i 12 år og hendes tre børn har alle deres daglige gang i området. De to ældste går i skole og den mindste i vuggestue i Barndommens Gade.

- Jeg har selv været vidne til ulykker her, og jeg oplever, at der er en virkelig tung trafik. Der er kæmpe lastbiler, busserne er tilbage og så er der rigtig mange biler. Når der heller ikke er cykelsti på hele strækningen, så er det bare virkelig utrygt, siger Nynne Moe.

Nynne Moe undrer sig over, at man genåbner Platanvej, men ikke samtidig tager hånd den store stigning i trafikmængde på Vesterfælledvej. Foto: René Mølskov

Det er hun langt fra den eneste, der synes, og ligesom Nynne Moe har en anden forælder til børn i skolealderen, Thomas Kirk Sørensen, oplevet, at der er sket et enormt skifte siden genåbningen af Platanvej.

Annonce

Vores børn får ikke lov til at cykle der selv. Vores søn er 11 år og selvfølgelig vil han gerne cykle til fodbold selv. Men på grund af trafikken på Vesterfælledvej får han ikke lov

Thomas Kirk Sørensen


- Før var trafikken ikke særlig tung. Man kunne godt finde huller i osten, når man skulle over vejen. Men siden Platanvej er genåbnet, er der så mange biler, at det er næsten umuligt at krydse. Der virker, med undtagelse af enkelte tidspunkter på døgnet, til at være lige så meget trafik som på Vesterbrogade eller Gl. Kongevej. Men Vesterfælledvej er slet ikke gearet til den form for trafik, siger han.

En svær overgang

Som forældre med børn i skolealderen vil de selvfølgelig gerne sende dem trygt afsted. Men Vesterfælledvej er en hindring.

- Vores børn får ikke lov til at cykle der selv. Vores søn er 11 år og selvfølgelig vil han gerne cykle til fodbold selv. Men på grund af trafikken på Vesterfælledvej får han ikke lov, siger Thomas Kirk Sørensen og fortæller, at der er flere steder på strækningen, hvor trafikken er problematisk for cyklister.

- Selv når jeg som voksen cykler ned ad Vesterfælledvej og bliver overhalet af en bus, så synes jeg altså, at den bus er rigtig tæt på. Der er ikke meget plads.

Vesterfælledvej behøver da ikke være en gennemkørselsvej. Det er den slet ikke er gearet til at være. Der ligger store institutioner, skoleveje, rækkehuse her. Og så er det jo en rigtig smal.

Nynne Moe

Han mener ligesom Nynne Moe, at Vesterfælledvej er blevet en gennemfartsvej, og at vejen, fordi den ikke er stor nok til at være gennemfartsvej er udfordrende for alle, der bruger den.

- Der er jo trafikprop hele vejen fra Vesterbrogade og langt forbi Ny Carlsberg Vej hver dag. Og der er ingen cykelstier. Det vil sige, når man så kommer cyklende op ad Vesterfælledvej og der bare er én bil ulovligt parkeret i siden af vejen, ja så er alle cyklister på herrens mark.

Annonce

Brug for løsninger

Nynne Moe fortæller om, hvordan det er ubehageligt at overlade sine børn til trafikken og forstår ikke, at politikerne ikke for længst har gjort indgreb for at sikre en mere sikker vej for de tusindvis af elever, der går i skole i området.

- Vesterfælledvej behøver da ikke være en gennemkørselsvej. Det er den slet ikke er gearet til at være. Der ligger store institutioner, skoleveje, rækkehuse her. Og så er det jo en rigtig smal vej, siger hun.

Hvordan man løser de trafikale udfordringer ved hun ikke, men noget skal der ifølge hende gøres.

- Jeg ved ikke, om hastighedsbegrænsning kunne være en løsning. Det er både mængden af trafik og manglen på cykelstier, der er problematisk. Det er livsfarligt med alle de cykler og biler. Det er faktisk fuldstændig vanvittigt, siger hun og fortsætter:

- Jeg forstår ikke, hvad man har tænkt, da man åbnede Platanvej. Det irriterer mig, at man kan gøre det, uden at tage hensyn til konsekvenserne.

Hun peger dog på, at hastighedsbegrænsning i kombination med fartbump måske kunne få nogen til at vælge andre veje.

Også Thomas Kirk Sørensen mener, at der snart bør handles:

-Det klæder ikke København at have veje, hvor det er decideret hasarderet at færdes som cyklist eller fodgænger. Vi er i chok over trafikmængden. Man kan jo ikke bare åbne vejen og lukke øjnene. Og to ligegyldige fartchikaner hjælper ikke, for det er ikke kun farten, men også antallet af biler, der er problemet.

Annonce
PREMIERE

Tivoli Varietéen i Glassalen vender tilbage: Ingen forestillinger bliver ens

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Halloween

Sara skræmmer Vesterbros børn til halloween: Det er her magien starter

Trafik

SF vil lukke 100 gader for gennemkørende trafik

Halloween

Det kan du lave til halloween på Vesterbro: Gåder i Saxogade, vampyrfilm og hjemsøgte forlystelser

Kultur

Nu er der kun 24 tilbage: Få unikt indblik i Vesterbros sidste brune værtshuse

LIV inviterer

3-2-1 ... Nedtællingen er for alvor begyndt til dette års kvindemesse

Støj

Eva-Sabrina er træt af larmende fejemaskiner tidligt om morgenen: - Det slider på mig

Byliv

Efter lang tids renovering: Snart kan du igen bade i lokalt bassin

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Parkeringspladser

Sharif bruger 30-50 minutter på at finde en parkeringsplads: Der bør kun gives én p-licens per husstand

Debat

Vesterbro mangler et nyt lyst og indbydende bibliotek og kulturhus

Hærværk

Flere biler udsat for hærværk tæt på Halmtorvet

Debat

Enhedslisten er klar til at skabe flere åndehuller til Vesterbro

Annonce