Annonce
Byudvikling

Et 26 meter højt monster har indtaget byen: Men hvor længe skal det støje?

Den 26,2 meter høje sekantboremaskine på hjørnet af Vodroffsvej og Gammel Kongevej vejer 130 tons. Den kan bore op til 1,6 meter i diameter i en dybde af 20 meter. Foto: Bo Børresen
Anlæggelsen af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel - en 1,3 kilometer lang tunnel, der kommer til at strække sig fra Gammel Kongevej/Vodroffsvej i vest til Kalvebod Brygge i øst - sætter i dag og det kommende lange stykke tid sit støjende præg på området omkring Sankt Jørgens Sø.

Siden fredag 22. april har en såkaldt sekantboremaskine raget op over byggehegnet på byggepladsen på hjørnet af Vodroffsvej og Gammel Kongevej. Mandag var første arbejdsdag for det 26,2 meter høje maskineri.

Det kunne høres, og det komme det til at kunne de næste tre måneders tid. Frederiksberg Forsyning oplyser, at arbejdet forventes at vare frem til slutningen af juli.

Sekantboremaskinen vejer 130 tons. Den kan bore op til 1,6 meter i diameter i en dybde af 20 meter - og vel at mærke i meget hårdt materiale. Den enorme boremaskine skal - forud for selve tunnelarbejdet - bruges til at etablere en skakt, der får en udvendig diameter på 13 meter og en indvendig diameter på 11 meter.

Annonce

Skakten er passagen ned i undergrunden, hvor Kalvebod Brygge Skybrudstunnel skal anlægges. Der skal bores ikke færre end 56 såkaldte sekantpæle 20 meter ned i jorden, så de danner en cirkel.

De 56 pæle, der måler én meter i diameter, bliver fyldt med beton. Når betonen er hærdet, udgør pælene ydervæggen på skakten. Derefter skal skakten graves og bankes ud, og når skakten er helt færdig, kan næste etape, nemlig boring af tunnelen, begynde. Det sker i efteråret 2022.

Vigtig hovedvandvej

Der bliver sænket en tunnelboremaskine ned i knap 16 meters dybde. Herfra skal den bore sig vej til en skakt på Halmtorvet. En anden tunnelboremaskine starter fra en skakt på Kalvebod Brygge - ligeledes med retning mod Halmtorvet. Her bliver tunnelboremaskinerne hejst op efter endt arbejde.

Arbejdet på hjørnet af Vodroffsvej og Gammel Kongevej forventes at være færdigt i slutningen af 2024, og hele tunnelen forventes færdig i efteråret 2026. Der vil ikke være synlige spor på overfladen, når arbejdet er slut.

Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er en vigtig brik i hovedstadsregionens skybrudssikring, der skal gøre byen mere robust over for den ekstremregn, der forventes at komme mere af.

Tunnellen bliver en af de hovedvandveje, der fører skybrudsvandet væk fra byen og ud i havnen. På den måde minimeres risikoen for ødelæggende oversvømmelser. Det er HOFOR og Frederiksberg Forsyning, der er bygherrer på skybrudstunnelen.

Støjen fra sekantboremaskinen forventes at vare frem til slutningen af juli. Foto: Bo Børresen
Der skal bores ikke færre end 56 såkaldte sekantpæle 20 meter ned i jorden. Foto: Bo Børresen
Når betonen er hærdet, udgør pælene ydervæggen på den skakt, der er passagen ned i undergrunden. Foto: Bo Børresen
Annonce
Vesterbro For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Vesterbro

Annonce
Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Politiet i opråb efter massiv vanvidsbilisme: Kørte over det dobbelte af det tilladte - havde promille på over 2

byliv

Vil bygge 40 meter højt byggeri midt i København: Nu bliver borgerne hørt i sagen om ikonisk grund

Guide For abonnenter

Sådan sparer du smertefrit i hverdagen: Se cheføkonomens simple tip til den typiske københavner

Vesterbro

13-årig pige forsvandt fra Danmark og blev fundet i Belgien: Nu har politiet nyt i sagen

Statsministeren til valgmøde: - Jeg kan godt se for mig, at vi skal have mere værnepligt

BYLIV

Du har helt sikkert været her: Nu er caféen med det sjove navn sat til salg

Siger stop

'Det bliver for vildt': Flere kunstnere pillet af plakaten til Fredagsrock

Vanvid

Ung mand bliver ved med at køre som en vanvittig: Blev påkørt af politiet og fortsatte 100 meter på fortorvet

Slut med 50 km/t.

Nye fartgrænser på vej på Vesterbro: Her skal du løfte foden fra speederen

For abonnenter

Pers bedste ven døde af at blive smittet på sygehuset: Nu har den 77-årige opfundet et våben til at udrydde smitsomme og livsfarlige bakterier

Byudvikling

Få unik mulighed for at være på tværs: Nu kan du udpege bygninger og redde dem fra nedrivning

Politikontrol

Kaos i skolegården: Så tog betjentene affære

Kæmpecykelsti

Kaos-krydset ved Dybbølsbro: Her er kommunens plan

Annonce