Annonce
Samfund

Hård kritik af Jernbanebyen: Det er ikke en by, bare fordi man hælder bygninger ud over et grønt areal

Den nye bydel ved Otto Busses Vej blev præsenteret for nogle uger siden og indeholder både planer om flere fodboldbaner og grønne arealer. Men det er alt for lidt, mener vesterbroer Thomas Warburg. Foto: René Mølskov
Thomas Warburg er langt fra imponeret over arkitektforslaget til 'Jernbanebyen' og kalder forslaget en skuffelse. Hvor er de store grønne parkarealer og det sociale byggeri, spørger han.

De store planer, som for et par uger siden blev præsenteret om den fremtidige udvikling af hele godsbaneterrænet, bliver stadig diskuteret.

Det store areal på Otto Busses Vej, som bygherren kalder 'Jernbanebyen', er på størrelse med Christianshavn og skal de kommende år omdannes til en ny bydel.

Præsentationen af det vindende arkitektforslag gav masser af klapsalver og rosende taler, da projektet blev afsløret på Otto Busses Vej for nogle uger siden. Men det er ikke alle, der deler begejstringen over projektforslaget.

Annonce

- Hvor er de skæve boliger, der også var en del af planen? Hvor er de store grønne områder, der gør, at man kan mærke man er i naturen giver en følelse af et parkpræg, hvor man kan blive væk og ikke bare er et grønt strøg? spørger vesterbroer Thomas Warburg (SF), der er medlem af Vesterbro Lokaludvalg og længe har fuldt nøje med i udviklingen af området.

Frygter endnu en rigmangsghetto

Han understreger, at han ikke er 'sur af natur' og også glæder sig til, at lokaludvalget lørdag skal have præsenteret vinderforslaget og fortsætte samtalen om områdets fremtid.


Hvor er den store grønne park? Det jeg kan se er, at man har begrønnet en masse betonbyggeri. Jeg ved ikke, om det er det, man kalder greenwashing, men det ligner ikke en rigtig by. Det er ikke et sted, hvor folk lever

Thomas Warburg


- Det er jo lidt svært at sidde og bladre i forslaget på hjemmesiden, så jeg glæder mig til at se det præsenteret. Men når jeg ser på forslaget, så er det i hvert fald grønt at se på. De har virkelig haft den grønne tusch fremme. Men når man sådan rigtigt kigger efter, hvor er så det store sammenhængende grønne område? Hvor er den store grønne park? Det jeg kan se er, at man har begrønnet en masse betonbyggeri. Jeg ved ikke, om det er det, man kalder greenwashing, men det ligner ikke en rigtig by. Det er ikke et sted, hvor folk lever, siger han og uddyber:

- Det er ikke en by, bare fordi man hælder bygninger ud over et grønt areal. Vi har set det gang på gang. Nordhavn, Enghave Brygge, Carlsberg Byen, Postgrunden. Gang på gang laver de en rigmandsghetto for de få og med kun lidt grønt hist og her, siger han.

Annonce

Liv efter 16

Han havde ellers som så mange andre glædet sig til at se forslaget. Og han glæder sig stadig over, at planerne for hele projektet er rykket frem med Kommuneplan19.

- Vi er sådan set blevet inddraget og holdt godt i hånden undervejs, men jeg synes, at vi endte et andet sted, end vi startede. Det begyndte med en store ambitioner. Jeg var spændt og glædede mig over, at jeg i kommuneplanen havde set, at man skulle starte med de skæve, de sociale bygninger, og dermed tage trykket af Indre Vesterbro. Det er også fortsat et godt greb med bilfri bydel. Men der er i min optik alt for mange boliger. Hvad skal man lave efter klokken 16? Det er et grundlæggende problem med den måde, man har udtænkt Jernbanebyen på.

Trods en stor og to små fodboldbaner samt masser af grønne strøg, så mener han at Vesterbro - endnu en gang - bliver snydt for grønne kvadratmeter.

Thomas Warburg er mildest talt ikke imponeret over de nuværende planer for Jernbanebyen. Foto: Louise Mottes

- Vi er stadig det sted i København, der har færrest kvadratmeter grønt per indbygger. Vi har jo i 25 år skreget på mere grønt på Vesterbro. Og hver gang nye områder skal bygges jubler vi over, alt det grønne, der kommer. Men det ender i boliger hver eneste gang, siger han og fortsætter:

- Vi har set det før. Der mangler altså den menneskelige dimension. Man skal også kunne leve mellem bygningerne. Der mangler noget at komme derned for. Lige nu er der for eksempel BaneGaarden, der er et fedt initiativ, og sådan noget bør der være mere af, siger han.

Annonce

Håbet er grønt

Til trods for den hårde kritik, er Thomas Warburg fortsat optimist og håber, at den endelige udformning af Jernbanebyen bliver endnu mere grøn og med endnu mere plads mellem boligerne end den nuværende plan.

- Jeg tror på, at vi kan dreje arkitekterne og bygherrerne mere i retning af det, vi snakkede om, da vi lavede workshop for vesterbroerne. Jeg tror på det. Det skal jeg. Men jeg er også klar på, at vi måske får nogle hak i tuden undervejs. For vi er ikke i mål endnu. Men det håber jeg, at vi kommer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce