Annonce
Vesterbro

Jernbanebyens ejere svarer igen: Man har aldrig før set så grøn en bydel

Team Cobes visualisering af området set fra oven. Foto/illustration: Team Cobe
Efter kritik af de fremlagte planer for området ved Otto Busses Vej svarer grundejerne nu igen og påpeger, at man aldrig før har lavet en bydel, hvor så stor en del af arealet bliver grønt

Området ved Otto Busses Vej, som grundejerne DSB Ejendomsudvikling og FREJA Ejendomme har døbt 'Jernbanebyen' ligger under for en intens opmærksomhed og interesse fra hele Vesterbro. Området er cirka 365.000 kvadratmeter og skal de næste år udvikles til et helt nyt byområde på Vesterbro.

Den store opmærksomhed hænger til dels sammen med, at det er her den nok sidste mulighed for flere grønne arealer på Vesterbro, er opstået. Og blandt andet Vesterbro Lokaludvalg har derfor sat fokus på, om de grønne drømme for bydelen nu også bliver indfriet.

Blandt andet siger formand for Vesterbro Lokaludvalg Thomas Egholm, at:

Annonce

- Det er et problem, at der er så meget af det grønne, der bliver brugt på infrastuktur. Det, der står i Kommuneplanen er, at der skal være 9 til 12 hektar grønt. Desværre bliver en stor del af det brugt på infrastruktur.

Kritikken blev allerede en uge tidligere rejst af lokaludvalgsmedlem Thomas Warburg (SF), der sagde at:

- Det er ikke en by, bare fordi man hælder bygninger ud over et grønt areal. Vi har set det gang på gang. Nordhavn, Enghave Brygge, Carlsberg Byen, Postgrunden. Gang på gang laver de en rigmandsghetto for de få og med kun lidt grønt hist og her.

Men den kritik kan de ikke genkendene hos hverken statens ejendsomsselskab FREJA Ejendomme eller DSB Ejendomsudvikling, der sammen ejer det store område, og som i øvrigt er yderst tilfredse med det vinderforslag, der blev tegnet af Team Cobe og blandt andet præsenteret her i VesterbroLIV for nogle uger siden.

Team Cobes visualisering det grønne væv, der skal løbe ned gennem Jernbanebyen. Foto/illustration: Team Cobe

Det fortæller Søren Beck-Heede, der er administrerende direktør for DSB Ejendomsudvikling og taler på Vegne af både FREJA og DSB Ejendomsudvikling.

- Det er meget vigtigt for os, at det bliver en grøn bydel. Det er jo netop det, der bliver helt unikt ved Jernbanebyen. Her taler vi jo om en grøn bydel i en skala, som man aldrig har set tidligere. Ambitionsniveauet er meget højt og desuden lever vi jo op til de krav, der netop er om, at der skal være mellem 9 og 12 hektar grønt, siger Søren Bech-Heede.

Nu begynder finjusteringen

Den kommende tid videreudvikler grundejerne området og arbejder videre med de planer, der er sået de første frø til.

- Den plan der ligger nu, er jo et opdrag, som skal danne grundlaget for at lave en lokalplan og startredegørelse. Det har vi tænkt os at bruge resten af året på og finde ud af, hvordan man får alle de her ting til at mødes.

Han anerkender, at der er mange forskellige interesser, og at drømmen om store grønne arealer ikke er den eneste drøm for området.

- Man kan jo altid ønske sig mere grønt. Men det er en balance mellem mange interessenter og det handler i sidste ende om en helhed. Vi synes, at den plan, som Team Cobe er kommet med, den balancerer det hele meget flot, siger han og anerkender dog, at der er mulighed for ændringer:

- Vi vil naturligvis se på, om man kan flytte rundt på noget af det grønne, så det bliver endnu bedre, end det allerede er. Det er jo den bearbejdning, der foreår lige nu. Men vi har en rigtig stor interesse i at fokusere på, at det bliver meget grønt. For det er jo netop det, som den her nye bydel skal tilbyde.

Annonce

Delvis bilfri bydel

En del af planen for området er, at biltrafikken skal begrænses. I sin tale til præsentationen af arkitekternes vinderforslag sagde overborgmester Lars Weiss (S):

- Det symboliserer en ny måde at tænke byudvikling i København på. (..) Det kommer til at markere et paradigmeskifte, lød det fra overborgmesteren med tanke på den delvist bilfrie bydel, hvor der er et markant krav til det grønne islet.

-Vi har en mission om at lave en delvis bilfri by. Det kræver, at man stikker et spadestik dybere, når man byudvikler, siger Søren Bech-Heede og uddbyber:

- Det er jo en politisk proces, og der er mange, der skal tilgodeses. Man vil også gerne have skole, plejehjem, gode boliger og spændende butikker. Så der er mange ting, der skal gå op. Jeg vil dog sige, at der er 36,5 hektar, der er omfattet af planerne. Af dem bliver mellem 9 og 12 hektar grønt. Det er altså op mod en tredjedel af arealet, og det er aldrig før set i København. Det ambitionsniveau er meget højt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce