Annonce
Grønne baggårde

Kommunen vil anlægge vendeplads i grøn baggård: Det vil ødelægge alt for børnene og sammenholdet

Det er her, hvor Peter Isaksen (nr. 2 fra venstre), Carsten Riel (midten) og Pernille Rohdemeier står, at græsset må lade livet til fordel for vendepladsen, hvis Københavns Kommunes plan bliver gennemført. Området på billedet er kun en del af den plads, vendepladsen vil kræve. Foto: Mynthe Villadsen
En gruppe beboere frygter, at der i fremtiden vil køre biler ind mellem legende børn og fællesskab med naboerne, hvis kommunens plan om at placere en vendeplads i deres gård bliver virkelighed.

Der er ikke mange grønne områder i København. Derfor er byens baggårde for mange københavnere små oaser, hvor de kan trække sig tilbage fra bilerne og den grå asfalt. Et sted hvor et frimærke med græs og blomsterkrukker nærmest føles som en naturoplevelse. Et sted hvor børnene kan lege frit på samme måde som børnene i baghaven på villavejen.

Sådan en baggård ligger der på Vesterbro, hvor boliger på Vesterbrogade, Amerikavej, Tøndergade og Sundevedsgade danner rammen om en fælles gård, med store gamle træer, fyldige buske, kaniner og lidt græs.

Men nu ser det ud til, at noget af det forsvinder, da Københavns Kommune har planer om at etablere en vendeplads i gården - ikke fordi der er nogen, der har brug for vendepladsen, men fordi... Ja, fordi hvad?

Annonce

Det er netop det, beboerne gerne vil vide.

- Det er jo en fantastisk social gård, alle mødes hele tiden hernede og griller og hygger, og rigtig mange børn leger dag og aften, og det vil ødelægge alt for børnene og sammenholdet. Og hvis der kommer biler kørende ind og vender, bliver vores børn udsat for udstødning. Vi sidder her og spiser, det er mærkeligt, at have en vendeplads hvor folk sidder og spiser, siger Peter Isaksen, og peger på spisepladsen, som vendepladsen skal ligge klos op ad.

På denne tegningen fra byggesagen på Sundevedsgade 8 fremgår vendepladsen, der både dækker over det markerede område, hvor der står 'vendeplads', men også området, hvor til højre hvor der står 'ny terrasse'. På tegningen antydes spor fra den retningen, bilen skal køre for at vende. Illustration: Københavns Kommune
Sådan ser den fælles gård ud i dag. Det er en del af græsset foran spisepladsen og byggegrunden, som forsvinder til fordel for vendepladsen, hvis byggeplanen på Sundevedsgade 8 bliver godkendt. Foto: Mynthe Villadsen

Vendepladsen er endnu ikke vedtaget, men den fremgår på tegningerne i byggesagen, som er sendt til Teknik- og Miljøforvaltningen. Inden den kan vedtages, skal sagen i høring, men beboerne frygter, at de ikke bliver hørt, eller at det til den tid er for sent at få planerne ændret.

En p-plads ingen har brug for

I mange år har der været en byggetomt i Sundevedsgade 8, og nu skal Københavns Kommune bygge et bosted for 13 unge med autisme. Gårdlauget byder de kommende beboere velkommen og har allerede budt ind med, hvordan fællesgården kan indrettes, så den opfylder de nye beboeres behov for at kunne trække sig tilbage og samtidig blive en del af fællesskabet.

Så langt, så godt. Når der skal bygges nyt i Københavns Kommune, er der krav om, at der etableres én parkeringsplads for hver 100 kvadratmeter. Det betyder, at der egentlig skulle etableres 10 parkeringspladser, men da bostedet ikke har brug for parkeringspladser, har bygherre gennem to år været i dialog med Teknik- og Miljøforvaltningen om muligheden for dispensation til ikke at etablere dem.

- Unge borgere med handicap, som søger § 107 bolig i en døgninstitution, er som regel på kontanthjælp eller anden meget lille overførselsindkomst. Det betyder, at selv om der skulle være en enkelt borger, som har kørekort, vil der ikke være nogen, der har råd til holde bil, står der i begrundelsen for ønsket om dispensation.

Forvaltningen vurderer, at der ikke kan afviges helt fra parkeringskravet, men at der kan gives dispensation til kun at etablere en enkelt parkeringsplads. Det gør opgaven lettere for bygherre, der skal finde parkeringsplads i en bydel med stor mangel på samme. Men det er netop også denne dispensation, der i sidste ende skaber problemet for de nuværende beboere.

Annonce

Andre løsninger

Hvis bygherre skulle opfylde det oprindelige krav om 10 parkeringspladser, skulle de findes uden for bygningen eller etableres under jorden. Men da der nu kan nøjes med en enkelt, kommer bygherre frem til, at den kan placeres i porten på den kommende bygning.

Græsset, der risikerer at blive fjernet, hvis vendepladsen bliver en realitet, bliver i dag brugt af børnene til leg og en hyggekrog, hvor naboerne samles. Foto: Mynthe Villadsen

Her opstår problemet. Det er nemlig ikke tilladt hverken at bakke ind eller ud ad en port, og derfor kræver det en vendeplads, for at bilen på lovlig vis kan komme ud ad porten igen. Og den vendeplads vil de altså placeres i den fælles, grønne gård.

- Først spurgte de, om de måtte rykke vores gangareal, så de havde lidt plads. Det kunne vi godt gå med til. Så ville de have et hjørne, hvor de kommende beboere kunne sidde og spise. Det kunne vi godt forstå, det gav mening. Og så kom bomben, siger Peter Isaksen.

Og med bomben mener han altså den vendeplads, der fremgår af tegningerne. En løsning beboerne ikke forstår.

- Det giver ikke mening. Det er fuldstændigt uden noget formål. Der ligger flere andre løsninger på bordet, som er nemmere, hurtigere, billigere og bedre. Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til det, siger Carsten Riel, der sammen med resten af gårdlauget mener, der er mulighed for at købe en parkeringsplads i området.

Ifølge en aktindsigt fremgår det, at bygherre har afsøgt parkeringsmuligheder 16 steder i lokalområdet, men enten vil ejerne ikke sælge, eller også er pladsen kun til udlejning, og det kan ikke accepteres ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen, der altså stiller krav om ejerskab af parkeringspladsen.

I et tilfælde lykkedes det at finde en parkeringsplads i Svendsgade 680 meter væk, og det går heller ikke ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen, der oplyser, at der normalt ikke godkendes parkeringspladser længere end 500 meter væk.

Og derfor ender planen for Sundevedsgade 8 altså med at indebære en vendeplads og mindre grønt i gården.

- Hvordan synes kommunen, at den her måde at agere på hænger sammen med, at vi skal have en stor by, der også skal være liv, luft og lys i, spørger beboer Pernille Rohdemeier.

Annonce

42 cykelpladser til 13 beboere

Men vanviddet, som de nuværende beboere kalder det, stopper ikke her. For der er ikke alene planer om at etablere en vendeplads, som ingen har brug for, der er også planer om et cykelskur til de nye beboeres cykler. Hvor stort et problem kan det nu være, tænker du måske, for så meget fylder et par cykler da ikke.

Nej, måske ikke. Men planen er, at der skal etableres et cykelskur i to etager med plads til 42 cykler, på trods af at der kun vil være 13 beboere i det kommende bosted.

Det sådan et skur med plads til 42 cykler, der allerede findes i gården, som Københavns Kommune vil placere endnu et af. På trods af at der kun vil flytte 13 beboere ind i den nye bygning, og gårdlauget har tilbudt at reservere cykelparkering til de nye beboere i det eksisterende skur. Foto: Mynthe Villadsen

Sådan et cykelskur eksisterer allerede i gården, og gårdlauget har tilbudt at rydde den ene del og reservere cykelpladser til de kommende beboere. Men tilbuddet er tilsyneladende ikke blevet accepteret, da et nyt cykelskur stadig fremgår på tegninger i byggesagen.

Både vendepladsen og cykelskuret kan altså blive en realitet, hvis Teknik- og Miljøforvaltningen godkender byggeplanerne. Og det er til stor frustration hos beboerne i gårdens andels- og ejerforeninger, da de i forbindelse med byfornyelsen opgav deres matrikler for at skabe en fællesgård.

- Der er noget helt principielt i, at det er en fællesgård. Vi har afgivet vores matrikel til den her fællesgård, det så ikke lige er fælles, når kommunen skal bruge den. Hvis det så bare var, fordi man skulle bruge den til noget, der gav mening, siger Pernille Rohdemeier.

Vi ville gerne spørge Teknik- og Miljøforvaltningen om, hvorfor de fastholder kravet om en parkeringsplads, når ingen har brug for den, og om det overhovedet er muligt i forhold til lokalplanen. Vi ville også gerne spørge om, hvorfor der skal være et cykelskur til 42 cykler til 13 beboere.

I det hele taget er der mange spørgsmål vedrørende denne sag, vi har ønsket svar på. Men det eneste Teknik- og Miljøforvaltningen har svaret på de 22 spørgsmål er følgende mailsvar:

- Der er tale om en igangværende byggesag. Der er derfor ikke meddelt dispensation fra lokalplanen, ligesom der heller ikke er givet en byggetilladelse. Byggesagen vil blive sendt i høring, før spørgsmålet om mulige dispensationer vil blive færdigbehandlet, og før en eventuel udstedelse af byggetilladelse.

Annonce
112

Dittes lille hund stjålet under lynhurtigt bager-visit: Flere mener at have svaret på, hvem der tog den

Annonce

Coronavirus - Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
COVID-19

Stort vaccinationscenter lukker: Der er ikke så stor efterspørgsel på tider

Corona For abonnenter

Syge pædagoger tvinger institutioner i knæ: Nu tages drastiske midler i brug

112

Mand blev anholdt efter dødelig personpåkørsel på Carlsberg Station: Nu er der nyt fra politiet

bøderegn

Overraskelse til cyklister ved tre af byens trafikale hovedpunkter: 150 bøder uddelt på en dag

Smittetal runder for første gang 40.000 over et døgn

Det gamle Vesterbro

Et lille sted hvor stor musik blev skabt: Her er historien om Osten, der nu skal rives ned

112

Så gik den ikke længere: Politiet snuppede 26 cyklister ved farlig passage

Vesterbro

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Bykultur For abonnenter

Cykelsti skal være bredere: To kulturelle perler forsvinder – og kun den ene vender tilbage

Danskere advares - situation i Ukraine kan ændres hurtigt

Byliv

Her finder du årets bedste fastelavnsboller: Se favoritterne, som bagerne selv sætter tænderne i

Fidus For abonnenter

Tjener millioner på gylden fidus: Christiania-advokat skifter forklaring

Million-fortjeneste For abonnenter

Efter gigantisk prisfest: Nu er der dårlige nyheder til boligejerne i hovedstaden

Annonce