Annonce
Læserbrev

Trafikstøj dræber

Karsten Hønge Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Debat: Trafikstøj giver stress og fører til alvorlige sygdomme. Det har været kendt i mange år, at det kan føre til hjerte- karsygdomme, og dødsfald. En helt ny undersøgelse viser nu også forøget risiko for demens. Lydmuren til Folketinget må være brudt, og nu skal vi handle.

I en såkaldt ”Hvidbog” fra 2020, udarbejdet af bl.a. Rambøll, står der: ”Støj er et af de vigtigste miljømæssige problemer, og støj fra trafikken er uden sammenligning den værste støjkilde i vores samfund. Der gøres alt for lidt for at modvirke generne og reducere trafikstøjen. Mange steder i Danmark er folks boliger og nære udearealer i høj grad belastet af støj og udledninger fra trafikken”.

Faktisk er 1,3 millioner mennesker i Danmark udsat for trafikstøj, som ligger over Miljøstyrelsens anbefalinger. Alligevel fortsætter vi med at anlægge veje uden samtidig at lave tilstrækkelige støjreducerende foranstaltninger. Støjskærme, særlig asfalt og nye beplantninger er dyre, men omkostningerne for helbredet er endnu højere.

Annonce

Derfor bør støjreduktion indgå i alle anlægsberegninger, når der planlægges nye veje. På Christiansborg er der evige krav om nye motorveje, især fra højrefløjen. Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med. Alle valgkampe indeholder masser af løfter om nye store anlægsprojekter, ligesom mange kommuner presser på. SF arbejder for at lægge transporten om i en klima- og miljømæssig bæredygtig retning. Mere kollektiv trafik og mere gods på jernbane.

Vi støtter selvfølgelig også vejprojekter, når det giver mening. Men vi gør det ikke som rygmarvsreaktion, for i virkeligheden fører flere veje til flere biler, som igen fører til flere veje.

Hold lige fast i bordkanten: Biltrafikken er steget med 85% de sidste tyve år! Det kan ikke bare fortsætte derudaf. Fremover må der være sammenhæng i politikken, så alle udgifter til bedst mulig støjreduktion bevilges som en del af anlægsudgifterne. Har man sagt A, må man sige B.

Sådan bør det være ved alle fremtidige projekter, men vi har en masse ”gammel gæld” i områder, som i dag er hårdt belastede.

Det bliver også nødvendigt at regulere bilismen gennem mere indgribende hastighedsreguleringer. Det kan være fleksible begrænsninger i hastigheder via lystavler på udvalgte strækninger i myldretiden for eksempel fra 130 km. til 80 km. Der bør laves en helhedsplan for at beskytte de mange mennesker som i dag lever i et støjhelvede.

Årtiers udbygning af vejinfrastrukturen er sket uden at tage hensyn til de borgernes hverdag, som bor i de berørte områder. Det er uansvarligt og har enorme omkostninger både menneskeligt og samfundsøkonomisk.

Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Samfund

Kendt advokat afsløret: Fonde skal betale millionbeløb tilbage til kommunen

Vesterbro

Musikhuset vil være for alle: Du skal blive henført af levende musik spillet af levende mennesker

Vesterbro

Læserne har talt: Trafik er det største problem på Vesterbro

BYLIV

20.000 løbere skal gennem byen: Sådan påvirker det trafikken

Byliv

Sviner festen for meget?

Byudvikling

Nu kommer det: Nyt havnebad på vej

Vesterbro

Fra Paris til Vesterbro: Bagelstein serverer håndbagte bagels

Vesterbro

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Miljø

Efter to coronaaflysninger: Skraldeuge for børn er tilbage

Kultur

Nu kommer det til København: Helt ny sportsgren på taget af DGI Byen

Byliv

Nyt posthus på Vesterbro: Send dine pakker fra Superbrugsen

Danmark

Stor prisforskel: Så meget koster det at spise på Michelin-restauranterne

Byliv

Efter fejlslagne løfter: Nu erstattes de mange stjålne bænke på Vestre Kirkegård

Annonce