Annonce
Bolig og livsstil

Yogacoach Maria Juhl: Sådan får du en sund morgenrutine

Maria Juhl. Foto: Nordic Ayurveda
Jo længere vi venter med at stå op, desto tungere og sløvere bliver vi.

Kender du det, at du vågner tidligt af dig selv, men ikke gider stå op? Enten fordi du synes, det er for tidlig, eller du betragter det at sove længe som ren luksus? Og når du så vågner senere eller bliver vækket af vækkeuret, oplever du måske, at du er mere træt, end da du vågnede tidligere på morgenen?

Spørgsmålet er, hvorfor vi egentlig er mere friske tidligere, end hvis vi tillader os selv at sove længe? Det giver jo ikke mening. Mange tænker, hvis jeg får en ekstra time, er jeg mere frisk, men det har faktisk den modsatte effekt.

Yogacoach Maria Juhl

Maria Juhl har været passioneret omkring Ayurveda siden 2001, hvor denne livsstil ændrede hendes liv fra depressiv universitetsstuderende mod mere livsglæde og sundhed. Ayurveda er en gammel sundhedsvidenskab, der tager udgangspunkt i mennesket som en integreret del af naturen. Når vi lever i overensstemmelse med naturens rytmer og vores egen indre natur, så kommer vi i en balance, som giver modstandsdygtighed over for livets udfordringer og sikrer et optimalt fundament for sundhed hele livet. Maria har siden 2006 haft sit eget firma, der underviser og coacher private og virksomheder til et meningsfuldt liv i balance. Maria er uddannet på Chopra Center University i Californien, har udgivet to bøger og var i 2020 medstifter af Nordic Academy of Ayurveda, der tilbyder Ayurveda-uddannelse i Danmark. Åbnede i efteråret 2020 AYA House, der er landets første ayurvediske sundhedshus nær Fredensborg.

Læs mere på:

www.nordicayurveda.com

Ifølge sundhedsvidenskaben ayurveda gør vi klogt i at følge naturens rytmer, blandt andet når det kommer til vores søvn og daglige måltider. Hvis vi står op omkring klokken seks, er kroppen naturligt frisk og sindet årvågent, fordi vi står op med dagen (som selvfølgelig ikke altid er det samme som solen i Danmark).

Annonce

Jo længere vi venter med at stå op, desto tungere og sløvere bliver vi. Når vi kommer tidligt op og skaber tid til en god morgenrutine, inden dagens stress og jag begynder, så har vi det optimale afsæt for en produktiv og kreativ dag. Indrømmet, det forudsætter dog, at vi går i seng ved 22-23-tiden, som også er det optimale tidspunkt, fordi vores melatoninniveau netop er højt her, og vi dermed falder hurtigere i søvn.

Få en harmonisk morgen

Stå tidligt op, gerne klokken seks.

Drik et stort glas lunkent vand (blanding af kogt og koldt) tilsat citron. Dette vil hydrere dig efter natten og sætte gang i fordøjelsen.

Bevæg dig. Lav yogaøvelser for eksempel solhilsenen, de 7 tibetanere eller åndedrætsøvelser.

Mediter på det gode i dit liv og det gode, der skal ske. Eventuelt bare fem minutter.

Spis morgenmad hver dag. Hvis du naturligt har en stor sult, så lad gerne måltidet være stort. Hvis du ikke føler sult, så spis alligevel noget, men bare noget lettere som grød, skyr eller en fyldig smoothie.

Derudover er det vigtigt at indføre nogle sunde og gode morgenrutiner.

Lyder det uoverskueligt? Alle rutiner, som jeg anbefaler, behøver ikke at tage mere end 30-40 minutter tilsammen. Og så burde der stadig være tid til bad og til at gøre dig klar, nu da du er stået op klokken seks, ikke?

Annonce

Mest læste

Byliv

Karin har en cafebåd bag Fisketorvet:  - Båden binder folk sammen, der opstår små bekendtskaber helt af sig selv

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bolig og livsstil

Broderi, bajer og bandeord: -Jeg vil hellere have klippet fingrene af end at brodere missekatte i en robåd

Annonce